martes, 1 de septiembre de 2009

A setant'agns de seconde vuere mondiâl

Vuê, 1º di Setembar, si compî 70 agns de seconde vuere mondiâl. Tune buinore di chel dì dal 1939, i todescs a invaderin la Polonie.
Finint il periodi di pas firmât cul Tratât di “Versailles” tal 1918, ,al veve metût fin ae prime vuere mondiâl tra paîs ferbints.
I conflits a sussistevin tra variis paîs da la Europe, no podint sei risolts in maniere pacifiche, e il rivâ al podê dal nazisim (gjermanie 1933) e a peiorât la situazion. E ce che al scomençâ issint une beghe tra gjermanie e la coalizion franco inglese, si  propagà a plui di 70 nazions di dut il mont, che si son dividudis in doi grups, i paîs dal As Rome Berlin Tokio par une bande, e i paîs clamâts Aleâts .

Cussì e scomence une grande e sanganose vuere. Si stime che i numars di muarts al sedi rivât ae cifre di 50 milions di personis, il 2% de popolazion mondiâl di chei agns.
A dut chest o vin di sumâ i milions di invalits, i cjamps di concentrament, lis popolazions obleadis a movisi dai soi teritoris e la imense devastazion e distruzion di citâts, stradis feradis e altris.

E no dome in Europe ma ancje in Asie, dulà, che lis citâts di “Hiroshima e Nagasaky” distrutis da une arme mortâl, la plui poderose che si ves usât: la bombe atomiche.I bombardaments aeris su lis citâts, a provocarin la implicazion de popolazion civîl. Chest al spieghe che la gran part dai muarts a jerin civîi, lontans dal teatri des operazions, come il câs dai bombardaments su la citât di Londre. La seconde vuere mondiâl e finì ta l’an 1945.
---
Mi ricuardi che il dì 10 di Jugn dal ’40, mi cjatavi  te place dal paîs  cun Margarite une vicine di cjase che mi tignive pe man. Tun barcon alt di un edifici e da une altevôs e vignive fûr une tabaiade isteriche, che tratave di convinci ai talians dal benefici di jentrâ in vuere.
Une vore di feminis a vaìvin e tancj oms si soflavin il nas. Jo no capivi nuie. Di grant o ai savût che tancj zovins  li presints ju mandarin a combati e che no son mai plui tornâts.
---

1 comentario:

Unknown dijo...

Un grum di nô, a dismentein di cjacarâ de Russie, forsit par vie che il comunism al é simpri stât cjalât di brut, ma se jenfri i 50 milions a son 23 milions di rus muarts tar chê vuere, di sigûr a son chei che an paiât plui cjâr le lôr libertât.Di une bande ducj i aleâts e di chê âltre, dome lôr. Di bessôi.Come che il comunism al é lât jù, cumó a si puès dîlu:-)
Mandi