miércoles, 11 de noviembre de 2009

Palme - Gnove



   

     Jentrant pes trê puartis monumentâls, clamadis: Aquilee, Udin e Cividât, si rive te antighe place des armis. Cheste ultime di forme esagon perfete e contornade di elegants e impuartants palaçs, tra i cuai si cjate il Domo, che al custodiis oparis di notevul interès.

     Al merete di viodi ancje il Museu Civic Storic, li si conservin lis armis, i cimelis e ducj i documents che ilustrin la storie di cheste citât fuartece, de sô nasite fin ae seconde vuere mondiâl. Le à costruide la Serenissime Republiche di Vignesie tal 1593. E je considerade il cap lûc de architeture furlane. A Palme si po definîle come une citât fuartece progjetade par difindi i confins regjonâi des menacis  turchis e dal espansionistic austriac.

     Le tirarin su famôs architets dal timp, ancje se il progjet al è atribuît al Sorintendent Gjulio Savorgnan. Si trate di un model citadin unic tal so gjenar: a forme di stele simetriche cun nûf pontis, e cun tune place centrâl. Dotade di trê cerclis di fortificazions: doi a forin fats durant il domini venit, il tierç e je opare dai francês.
     In seguît ae colade di Vignesie tal 1797, la place fuarte e passe sot il domini napoleonic, val a dì a Austrie, e cul plebissît dal 1866, e passà al Ream d’Italie.


     Puarte Aquilee clamade “Maritime” e fo la prime a sei tirade su, tal 1598.
Puarte Cividât, costruide tal 1604; al interni de part superiôr, si cjate il Museu St
oric Militâr.
Puarte Udin, erete tal 1604, sore la curnîs e à un leon di San Marc in piere. Al’interni de puarte si viôt ancjemò lis dôs ruedulis dal puint jevadôr, che si lis môf cuntun argagn.

     Tal an 1960, il president de Republiche Taliane al decrete a Palmegnove Monument Nazionâl.
---

No hay comentarios: