martes, 7 de septiembre de 2010

Buenos Aires e la emigrazion

     Buenos Aires, al è un comprensori  grant e slargjât, cun 200 km. cuadrâts di superficie. Lis viis citadinis, a diference des citâts europeanis, a son in rie e scuadradis, un isolât al misure cent metris incrosantsi cu la prossime traviersial, ancje cjaminânt no si po pierdisi, un esempli : se tu sês al numar 0 di une strade, e tu vâs al 1500 de stesse, tu fasis 15 isolâts, cjatant il numar de puarte cirude.

     Cjapin un isolât di cheste metropoli, 100 metris di lungjece, cun 25/30 cjasis intai doi marcjepîts, in plui de metât tu cjatarâs cognons talians e  spagnûi.
     T
antis fameis di divignince taliane, a san che i vons a jerin talians, ma no san altri, ven a stâi, se a jerin dal nord o dal sud de penisule. Tai ultins agns si instalà in tancj câs, une preocupazion di ricercje informative, volint savê di plui de proprie assendence direte.
     Tai ultins agns la grande emigrazion tradizionâl dal passât secul e je cuasi cessade, sostituide cuntune gnove di provignince dai convicins, in particolâr Bolivie e Paraguay, ma ancje di paîs asiatics.

     Te decade dal 80 al inizià in Argjentine une corint di espatris, direts  viers Europe e i Stâts Unîts di Americhe. Si podarès fevelâ di une “tornade” ai paîs di origjin.
     Purpûr si cjatin ancjemò emigrants talians e furlans rivâts ca daspò de seconde vuere mondiâl, ormai in etât avanzade. Vint la lôr dissendence une gnove modalitât, chê di sei, “Argjentins - Talians”.     La statistiche nus dîs, che Italie e Spagne, a son stadis chês che plui int a àn mandât pal mont. Si calcole che 25 milions di argjentins a àn almancul un antenât talian, issint il plui impuartant grup etnic dal paîs.

     La grant part des associazions cun edificis ancje centenaris, a àn viodût tal timp il sfuarç e la buine volontât di tante int, al dì di vuê si cjatin cuasi bessolis, par no vê chê ativitât che vevin in altris agns, cuant che l’emigrant rivânt al paîs al cirive cun ansie il “Fogolâr”, di riferiment de sô regjon taliane.     Al pararès che il zovin “argjentin- talian”, nol vedi i stes dibisugns dai soi vons, che di sigûr a vevin altris necessitâts.
---

2 comentarios:

Unknown dijo...

Biele carelade interessant par cognossi l'Argjentine. No sai parcé, ma se al fos stât cualchi inglês di plui, o staressis miôr che in Italie:-)

Galliano dijo...

carksJaio
Di sigûr tu savarâs che Bs.As. al è stât invadût dai Inglês tal 1806 e tal 1807. La vincite cu la resistence militâr e la ative partecipazion dal popul e a fat là in cressi lis ideis indipendentistichis, viodint la incapacitât de metropoli spagnole di difindi lis sôs coloniis. Se vessin vint i Inglês chest paîs al sarès stât un di plui dal Commonwelth, e dute une altre storie e sarès stade.
Miôr o pies, cui lu sà?
Mandi..........