martes, 16 de junio de 2009

Madone di Mont


Il santuari di Madone di Mont al è il plui antîc de Regjon dal Venit, e un dai prins Santuaris Cristians. Il puest al par che al sedi stât une postazion dal Esercit Roman, trasformantsi tal timp tun paîs.

I Slâfs si stabilirin te regjon tal secul VIII, e clamavin a Castelmonte, il "Mont Antîc" (Stara Gora) e ae Madone, la "Vergjine Antighe". Cussì ancje a clamavin "Citât Antighe" al atuâl Cividât dal Friûl, distant dal Santuari un 9 chilometris cirche.
Za tal 1200, la Glesie di Sante Marie di Mont, e jere une des plui impuartantis dal Patriarcjât di Aquilee.

La statue de Vergjine cul Bambin, che si venere al dì di vuê, e je stade intronade tal an 1479, al inaugurà il gnûf santuari, rifat dopo un incendii.
La statue, in piere massice che sostituîs une precedent, probabilmentri di len, e risalte il valôr de maternitât de Vergjine dant il pet al bambin Jesù.
---
Se ben vuê si po rivâ cu la machine fin sul plaçâl dal Santuari, in altris epochis pelegrinâ a Madone di Mont si lu faseve cuntun ben altri spirt, che al jere chel de fede e de pinitince, intant si leve su a pît, e cualchidun ancje discolç, cumplint une promesse o un avôt fat ae Madone.
Jo mi visi che di frut o levi cun dute la famee dai Milanês, (cun chest sorenon  si cognosseve a Tresesin i De Agostini).
Si rivave fin sot de mont cul cjar e si leve su a piduline.
¡ Ariviodisi Madone di Mont, pas e ben ¡
---
Madone di Mont e à il so Santuari ancje in Argjentine, la parochie si clame
" Nuestra Señora de Castelmonte ", si cjate te localitât di “Pablo Podestá” in provincie di Buenos Aires. La imagjin de vergjine more che li si venere e je rivade al paîs tal Novembar dal 1970.
Tal stes lûc al funzione la “Unione Friulana Castelmonte”, un puest di incuintri de numerose coletivitât furlane.
---

No hay comentarios: