miércoles, 7 de octubre de 2009

Memoriis di îr e realtâts di vuê



     Cui no aial te sô memorie il ricuart des nonis, che a àn savût e volût dânus fin al ultin  il miôr des lôr energjiis e savè. E che a àn ocupât il puest dai paris impegnâts lavorant, par podè sbarcjâ il lunari. Cul lâ dal timp ancje lis nonis a restin indurmididis, ma no prin di venus contât dutis lis storiis che a vevin sintût di piçulis des lôr avis.
---
Nine nane pipin di scune
cjale in alt ce biele lune
La mame e sta par rivà
e il tetin a ti darà
Su da brâf , no sta vaì
che la none a vûl durmì
Nine nane, nine nane
¡¡ veju ca il papâ e la mame !!
---
     Al è pussibil che Argjentins dissendents di furlans, a vedin sintude cheste “nine nane” de bocje des nonis. Al po sucedi che chel che al va ae tiere dai vons, nol cjate ce che ai vevin contât. Alc di simil ai sucêt al furlan natîf che al torne: nol cjate ce che al si ricuardave.

Si, tai doi câs si maravein des“gnovis” che a cjatin vuê e che no formavin part de lôr memoriis.

     I furlans pal mont a vivin dôs realtâts ,“il dì par dì” , dal paîs dulà che ur e tocjat lâ a vivi, in plui a àn il Friûl dai ricuarts. I ricuarts, par une lôr proprie struture si son cristalizâts tal timp, e a dipendin de memorie. Lis personis che vivin tal forest a van indevant cun modalitâts diferentis, costums e feveladis diviersis, che invezit in Patrie a forin disvilupantsi normalmentri cul passâ dai agns.

     Al sucêt ancje che cualchidun che nus visite al disi “ chest, nol è comun viodilu vuê in Friûl”. Pai furlans in Patrie, in cambi, la veretât des robis e i ricuarts a son une sole entitât.
---
     Storichementri i flus migratoris, lis diasporis a forin ciclichis. Te ultime part dal secul XIX  a emigravin dal nord al sud e te ultime dal secul XX si corezè la rote dal sud al nord.
---

1 comentario:

Unknown dijo...

Oilà hombre!
Al mi somee ch'o vin lis stessis leturis e i stès guscj parcé che iar o lejevi propit alc di simil su lis nônis achi da un triestin http://www.morbin.it/2009/08/07/no-al-dialetto-a-scuola-mia-nona-tina-e-quel-che-ci-rammentiamo-delle-nostre-nonne/
E daspó o ai stampât chiste pagjine di flôrs fats cui tessûts, ch'o ai viodût tal sît dal bepi.
L'Argjentine a sarà grande ma il mont al é piçul:-)
Mandi mandi