martes, 9 de febrero de 2010

Il zuc de more.

      L'origjin dal zuc de more al rimonte ae antighe Rome.
    Si clamave “Micatio o digitis micare”, il verp “mico” in latin al significhe: fulmin, lamp, riferintsi ae velocitât dai moviments dai dêts. Al jere cussì difondût che, par definî un om onest, si usave dì “e je une persone cu la cuâl, si podarès zuiâ di more a scûr”.

     I doi zuiadôrs a sbassin il pugn diestri al stes timp, distindint rapidementri un o plui dêts, disint o miôr dit berghelant un numar tra il 2 e il 10…Se il numar indicât al corispuint ae sume dai dêts distirâts, (il pugn sierât al val 1), si segne un pont a favôr di cui che al à induvinât.
Se la sume e je induvinade dai doi, il colp nol è valit.
    
La more si le po considerâ un zuc d’azart, proibide tai agns dal fassisim, considerade come cause discjadenant di cuistions e barufis, cheste leç e je ancjemò in vigôr tai ambients publics.
     A son variis lis associazions in Friûl che si preocupin di recuperâ il zuc de more come tradizion popolâr.
     La more si zuie cu la man e la vôs. La maleabilitât des stessis a permetin, ai zuiadôrs plui scaltris variâ estri.

     D’altre part e esist la pussibilitât che si po imprestâ magnifichementri a des piçulis furbetâts. Cheste art si podarês definî in dôs categoriis:
Lecitis: muts par meti in dificoltât l’aversari.
Ilecitis: une vere e proprie robarie.

     Il probleme de more, e la fortune di chest inzen, che il limit tra lis dôs situazions, a son ben definidis da lis regulis, ma che son di dificil percezion, se o considerin la rapiditât dal zuc.
---
     Podin comparâ la “more” al “truco”, un zuc di cjartis unevore popolâr in Argjentine, ancje in chest câs si dopre tant i mots e i segnâi par ingjanâ l’aversari. Dulà che la velocitât dai zuiadôrs e pues influî tai risultâts.
---

3 comentarios:

Anónimo dijo...

Galliano ,
a proposit de more satu che i ai insegnàt (a mi nieto de corazon) a zuiale pero no ricuardi cemùt ca si contave i pons !! spieghimal!
Alore "leturis" al va in vacance....ancje Galliano cun lui?
mandi Galliano, buinis vacancis

ANUTE

Unknown dijo...

biele descrizion cul spont storic.
Mandi. Vuê o soi in Friûl.

Galliano dijo...

Jaio:

Mi an simpri plasût i sponts storics,
nus disin di dulà ca vegnin i nestris
difiets e virtûts,
Buine permanence in "PATRIE.

Mandi galliano