domingo, 24 de mayo de 2009

25 di Mai fieste de Patrie Argjentine


     Nol è facil contâ in forme ristrete une date cussì impuartante come cheste, za che la rivoluzion dal mes di Mai dal 1810, al implicà un cambiament critic che al à marcât un prin e un dopo te storie Argjentine.

     Come fat esterni, o podin menzonâ la invasion Napoleoniche in Spagne, che e à provocât la destituzion dal Re spagnûl "Fernando VII", che al è stât subit rimplaçât par un fradi di Napoleon Buonaparte di non Sêf, e coronât Re cul non di “Josè Iº”, il popul spagnûl subit lu batià cul sorenon di "Bèpo butilie" pal fat che i plaseve bevi.

     Cheste gnove situazion spagnole insiemi ad altris sucès che a passavin internementri, a rivarin a fâ si che lis coloniis Americanis, a forin pensant che jere rivade l'ore di separâsi dal domini Iberic, di fat tal "Virreinato del Rio de la Plata", si cuistione la autoritât dal "Virrey Cisneros", che al guviernave chestis tieris, sot i ordins dal Re Spagnûl.

     Il 22 di Mai dal 1810 si realizà il clamât "Cabildo Abierto", formât dai vicins, une misture di creoi e spagnûi, dai plui notabii de citât di Buenos Aires.

     Cheste riunion e jere stade solecitade al cognossi i sucès Spagnûi. Ta cheste assemblee vierte si decît separà de sô incarghe al "Vice Re" Cisneros. Finalmentri e daspò di lungjis discussions, cul popul riunît te place, il vinars 25 di Mai dal 1810, si forme il prin Guvier de Patrie Argjentine, cu la presidence dal Brigadîr Cornelio Saavedra.

     La prime strofe dal imni Nazionâl Argjentin, (traduzion proprie)
--
Sintît mortâi l'urli sagrât,
Libertât.....libertât....libertât,
Sintît rumôr di rotis cjadenis,
Viodêt tal tron la nobil paritât
--
Oid mortales el grito sagrado
Libertad, liberad, libertad
Oid el ruido de rotas cadenas
Ved en trono a la noble igualdad.
---

No hay comentarios: